Menu
0 0
Twój koszyk jest pusty.
Twoja lista życzeń jest pusta.

Porównanie profesjonalnych systemów studyjnych audio - FOCAL vs. Ex Machina

WSTĘP

Wkraczając w świat referencyjnych monitorów studyjnych, takich jak Ex Machina Pulsar czy Focal Trio11 Be, porzucamy ideę głośników służących do rekreacyjnego słuchania muzyki. Wchodzimy do królestwa precyzyjnych narzędzi analitycznych, które dla inżyniera dźwięku i producenta są tym, czym skalpel dla chirurga – instrumentem ostatecznym, od którego zależy powodzenie całej operacji.

Głównym zadaniem systemów tej klasy nie jest "ładne granie" czy uprzyjemnianie odsłuchu poprzez dodawanie ciepłego basu czy lśniącej góry. Ich celem jest coś znacznie trudniejszego: bezwzględne odsłanianie prawdy o nagraniu. Muszą one działać jak soniczne szkło powiększające, z absolutną wiernością ukazując każdy detal, każdą niedoskonałość i każdą artystyczną decyzję zapisaną w sygnale audio.

To na podstawie ich nieskazitelnego, pozbawionego koloryzacji dźwięku, podejmowane są kluczowe decyzje, które decydują o tym, jak utwór zabrzmi na dowolnym innym systemie – od słuchawek w smartfonie, przez radio samochodowe, aż po high-endowe zestawy Hi-Fi. Wybór takiego monitora to inwestycja w pewność, że to, co słyszymy w studiu, jest dokładnym odzwierciedleniem tworzonego dzieła, a nie tylko jego pochlebną interpretacją.

Przedstawiamy dwa wysokiej jakości systemu audio do nie każdego studia audio.

Zestawienie Cech Kluczowych

Cecha Ex Machina Pulsar MKII Focal Trio11 Be
Konstrukcja 3-drożna, koncentryczna (Coaxial) 3-drożna (przełączana na 2-drożną)
Obudowa Zamknięta (Sealed) Wentylowana, Bass-Reflex (Ported)
Głośniki • 9" Subwoofer (Aluminium)
• 7" Średniotonowy (współosiowo)
• 1" Wysokotonowy (współosiowo)
• 10" Subwoofer (membrana "W")
• 5" Średniotonowy (membrana "W")
• 1" Wysokotonowy (odwrócona kopułka z Berylu)
Pasmo przenoszenia 35 Hz - 32 kHz (±1 dB) 30 Hz - 40 kHz (±3 dB)
Maksymalny SPL 110 dB (peak @ 1m) 118 dB (peak @ 1m)
Wzmacniacze Klasa D (Hypex) Klasa G (Nisko/Średniotonowy), Klasa AB (Wysokotonowy)
Moc całkowita 400 W na monitor 550 W na monitor
Przetwarzanie sygnału Cyfrowe (DSP) 5-tej generacji SHARC+ dla zwrotnicy i korekcji fazy Analogowe zwrotnice i korekcja EQ
Kluczowe technologie • Liniowa odpowiedź fazowa (±15°)
• Konstrukcja współosiowa (punktowe źródło dźwięku)
• Korekcja akustyki pomieszczenia (Boundary EQ)
• Tryb FOCUS (przełączenie w tryb 2-drożny)
• Obrotowy panel z głośnikami (ustawienie pion/poziom)
• Membrany "W", Berylowy tweeter
Złącza 1 x XLR (analogowe) 1 x XLR (analogowe),
1 x 1/4" (dla przełącznika FOCUS)
Orientacja Pion Pion / poziom
Wymiary  wys.:48.3,
szer.: 28.9,
gł.: 34.5 cm
wys.: 63.5,
szer.: 34.5,
gł.: 45 cm
Waga (sztuka) 23 kg 37.3 kg

 

Analiza Porównawcza, Plusy i Minusy

Poniżej znajduje się szczegółowe omówienie obu modeli, które pomoże zrozumieć, co kryje się za suchymi danymi technicznymi.

Ex Machina Pulsar MKII

Filozofia projektowa: Absolutna precyzja, wierność fazowa i obrazowanie stereo. Pulsar to narzędzie chirurgiczne, które wykorzystuje zaawansowane przetwarzanie DSP do osiągnięcia niemal idealnie płaskiej odpowiedzi częstotliwościowej i, co ważniejsze, fazowej.

Plusy (+) :

  • Niesamowite obrazowanie stereo i głębia: Dzięki współosiowej (koaksjalnej) konstrukcji głośników, wszystkie dźwięki emitowane są z jednego punktu. Przekłada się to na fenomenalną scenę dźwiękową, precyzyjną lokalizację instrumentów i wyjątkową spójność. "Sweet spot" jest bardzo szeroki.

  • Liniowość fazowa: Zaawansowany procesor DSP koryguje fazę sygnału, co skutkuje niezwykle naturalnym i trójwymiarowym brzmieniem. Transjenty (szybkie, dynamiczne impulsy jak uderzenie w bęben) są odtwarzane z chirurgiczną precyzją.

  • Zwarty i precyzyjny bas: Zamknięta obudowa eliminuje problemy związane z rezonansem portu bass-reflex. Bas jest szybki, kontrolowany i doskonale zdefiniowany. Może wydawać się mniej "potężny" niż w konstrukcjach otwartych, ale jest znacznie bardziej dokładny, co ułatwia podejmowanie decyzji mikserskich.

  • Niskie zmęczenie słuchu: Bardzo niska koloryzacja dźwięku i naturalne brzmienie sprawiają, że można na nich pracować przez wiele godzin bez odczuwania zmęczenia.

  • Doskonała translacja miksów: Miksy wykonane na Pulsarach zazwyczaj bardzo dobrze przenoszą się na inne systemy odsłuchowe, ponieważ monitor nie "upiększa" dźwięku.

Minusy (-) :

  • Latencja wprowadzana przez DSP: Aby osiągnąć idealną odpowiedź fazową, DSP musi wprowadzić niewielkie opóźnienie (kilka milisekund). Choć dostępny jest tryb "low-latency", może to być odczuwalne podczas nagrywania na żywo przez monitory (np. dla wokalisty).

  • Mniejsza "potęga" i SPL: Choć 110 dB to wciąż bardzo głośno, Trio11 Be potrafią zagrać znacznie głośniej. Bas, mimo że precyzyjny, może nie mieć takiej fizycznej "siły uderzenia", jakiej niektórzy producenci (szczególnie muzyki elektronicznej) oczekują.

  • Ograniczone możliwości manualnej korekcji: Producent zakłada, że monitor jest niemal idealny "z pudełka". Opcje korekcji na tylnym panelu są bardzo podstawowe, co może być problemem w trudnych akustycznie pomieszczeniach bez zewnętrznego systemu kalibracji.

Focal Trio11 Be

Filozofia projektowa: Moc, wszechstronność i charakterystyczna dla Focala detaliczność. Trio11 Be to potężny system, który może służyć zarówno jako monitor bliskiego, jak i średniego pola, oferując unikalne funkcje ułatwiające pracę.

Plusy (+) :

  • Ogromna moc i wysoki SPL: Dzięki potężnym wzmacniaczom i większym przetwornikom, Trio11 Be potrafią wygenerować bardzo wysokie ciśnienie akustyczne bez zniekształceń. Idealne do większych reżyserek i dla klientów, którzy lubią słuchać głośno.

  • Funkcja FOCUS: Genialna w swojej prostocie. Za pomocą przełącznika nożnego można wyłączyć 10-calowy subwoofer, zamieniając monitor 3-drożny w 2-drożny. Pozwala to natychmiast sprawdzić, jak miks zabrzmi na mniejszych systemach (np. głośniki w laptopie, samochodzie), co jest nieocenioną pomocą w procesie miksowania.

  • Wszechstronność instalacji: Obrotowy panel z głośnikiem średniotonowym i tweeterem pozwala na pracę monitora zarówno w pozycji pionowej, jak i poziomej bez utraty jakości obrazu stereo.

  • Rozciągnięte i potężne niskie tony: Konstrukcja bass-reflex oraz 10-calowy głośnik zapewniają głęboki, fizycznie odczuwalny bas, który schodzi bardzo nisko (30 Hz).

  • Szczegółowość wysokich tonów: Słynny berylowy tweeter Focala dostarcza niezwykle detalicznych i "napowietrzonych" wysokich częstotliwości, odkrywając najdrobniejsze niuanse w miksie.

Minusy (-) :

  • Charakter brzmienia: Berylowy tweeter, choć bardzo szczegółowy, przez niektórych może być odbierany jako lekko rozjaśniony lub na granicy ostrości, co może wpływać na decyzje dotyczące de-essingu czy EQ w górnym paśmie.

  • Bas z portu bass-reflex: Bas, choć potężny, może nie być tak zwarty i szybki jak w konstrukcji zamkniętej. W pomieszczeniach o gorszej adaptacji akustycznej może pojawić się tendencja do rezonansów.

  • Rozmiar i waga: Są to bardzo duże i ciężkie monitory. Wymagają solidnych, ciężkich statywów i odpowiedniej przestrzeni w studiu.

  • Brak korekcji fazowej: Jako konstrukcja w pełni analogowa, nie oferuje zaawansowanej korekcji fazy, co może prowadzić do mniej spójnego i "trójwymiarowego" brzmienia w porównaniu do Pulsarów.

 

Podsumowanie i Rekomendacja

Wybór między tymi dwoma systemami zależy w dużej mierze od priorytetów, gatunków muzycznych i filozofii pracy.

  • Wybierz Ex Machina Pulsar MKII, jeśli:
    Twoim absolutnym priorytetem jest precyzja, nieskazitelne obrazowanie stereo i wierność fazowa. Jesteś inżynierem miksu lub masteringu, który potrzebuje bezkompromisowego, analitycznego narzędzia. Pracujesz głównie nad muzyką akustyczną, jazzem, filmową lub popem, gdzie naturalność i głębia są kluczowe. Cenisz sobie pracę bez zmęczenia przez długie godziny.
    EX MACHINA Pulsar OUTLET aktywny monitor studyjny
    dostępne tutaj: https://soniqa.pl/ex-machina-pulsar-outlet-aktywny-monitor-studyjny-1szt

  • Wybierz Focal Trio11 Be, jeśli:
    Potrzebujesz mocy, wszechstronności i potężnego basu. Pracujesz w większym pomieszczeniu, często z klientami, i potrzebujesz wysokiego SPL. Cenisz sobie możliwość szybkiego sprawdzenia miksu na "mniejszym systemie" dzięki trybowi FOCUS. Produkujesz muzykę elektroniczną, hip-hop, rock lub inne gatunki, gdzie fizyczne odczucie basu jest istotne, a charakterystyczny, detaliczny "połysk" Focala jest dla Ciebie zaletą.
    FOCAL Trio11 Be OUTLET aktywny monitor studyjny
    dostępne tutaj: https://soniqa.pl/focal-trio11-be-outlet

Zaufali nam